Friday, March 20, 2009

Suomi johtaa kiusaamisessa


"Euroopan Unionissa työpaikkakiusaaminen maksaa vuosittain noin 20 miljardia euroa ja Suomi on tilastoissa Euroopan johtava kiusausmaa."

Eikö olisi aika että me suomalaiset otamme härkää sarvista, poraudumme tähän ongelmaan ja kitkemme sen kertakaikkiaan kuin rikkaruohon!

Heti kun joku yrittää hallinnoida sinua ja kohdella epäasiallisesti, estä se. Pysäytä moiset toimet. Sano ei. Päättäväisesti ja lujasti. Lujasti ja rauhallisesti. Tutkimukset osoittavat että parhaiten tehoaa luja kielto heti. Myöhemmin se on vaikeampaa.

"Minuun ei kosketa." 

"Tämä on työpaikka. Käyttäytykäämme asiallisesti."

"Ei, se on minun tuolini. Hae itsellesi oma."

"Minulle ei puhuta tuossa äänensävyssä."

"Näpit irti."

"Haluan työrauhan."

Kiusaajiin ei kohteliaisuus ja hienotunteisuus tepsi, ei liioin se että odottelee tilanteen paranevan.


4 comments:

  1. Mistäköhän tuo ensimmäinen sija johtuu? Suomi on ensimmäisillä sijoilla niin monessa hyvässä jutussa, mutta tuo on kyllä epämieluisa ensimmäinen sija!

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:18 am

    Hei
    Johtotasolla ei puututa kiusaajien toimintaan koska kiusaajat eivät jää sairaslomille eivätkä ole masentuneita ja tekevät työnsä yleensä hyvin. He eivät hakeudu toisiin töihin, jos ei ole tarjolla parempaa paikkaa ja palkkaa. Heistä ei yksinkertaisesti pääse eroon muuten kuin työntämällä ylöspäin.

    Kiusattu sairastelee, nukkuu huonosti, on väsynyt, unohtelee jne
    Hän hakeutuu mielellään, jos jaksaa, toiseen työpaikkaan vaikka huonommallakin palkalle.

    Näin minä ajattelen tästä asiasta.

    Muuten, nuo toimintaohjeesi ovat erinomaiset. Jokaisella työpaikalla pitäisi olla selkeät sävelet ja topakka toiminta kiusaamisen estämiseen.
    T: Kaija

    ReplyDelete
  3. Sanoitpa osuvasti tuon: "Kiusaajiin ei kohteliaisuus ja hienotunteisuus tepsi, ei liioin se että odottelee tilanteen paranevan."

    Olen huomannut tuon itsekin monta kertaa. Kiusaajat on pantava aisoihin, vaikka joistakuista tilanne vaikuttaisikin siltä, että kiusatusta on vuorostaan tullut kiusaaja.

    Minä esimerkiksi pidän tällä hetkellä aisoissa yhtä kiusaajaa, jolle olen aikaisemmin antanut jo muutaman uuden mahdollisuuden. Enää en jaksa huomioida.

    Olen täysin samaa mieltä asiasta kanssasi.

    Sinulle on tunnustus blogissani!

    ReplyDelete
  4. YAELIAN: Sitä olen itsekin miettinyt ja pari ideaa muhii mielessä. Koetan ehtiä postailla aiheesta.

    KAIJA: Lukemani kirjan mukaan nuo mainitsemasi asiat ovat faktoja. Nyt kun aiheesta tiedetään on aika ryhtyä konkreettisiin toimiin, mitä monissa yrityksissä jo tehdäänkin.

    KATJA: Kiitos tunnustuksesta :) Tulen hakemaan palkintoni kunhan ennätän.

    Oman itseni ja omanarvontuntoni takia annan kiusaajille yleensä mahdollisuuden. Haluan olla reilu. Ellei viesti mene perille ja tilanne muutu pistettäköön kiusaajalle luu kurkkuun.

    Liian kauan ei kannata odotella. Yleensä tilanne pahenee odottelusta.

    Blogimaailmassa on yksi blogi jonka kirjoittajaa on kiusattu koko se aika minkä minä olen blogannut, eli yli 3 vuotta. En käsitä miksi hän ei jo turvaudu deletointiin ja moderointiin. On omien sanojensa mukaan tosissaan lyöty ja uupunut. Inhottavaa sähköpostiakin hän saa. Silti vielä vaan luulee että pitää jaksaa :(

    ReplyDelete