Monday, August 11, 2008

MITEN MINUSTA TULI MINÄ?



Mitä tietä tänne on tultu? Miten minusta tuli minä?

Geeniperimä, tottakai. Lapsuus, kasvatus, koulutus, ympäristö, kulttuuri. Televisio. Kaikki mitä olen ajatuksella lukenut. Oman itsen vertaaminen muihin. Muiden vertaaminen minuun. Valintoja. Tietoisia ja tiedostamattomia valintoja. Rooleja.

Suuret vaikuttajat. Tilapäiset vaikuttajat. Ihanteet. Idolit. Aatteet.

Tienhaaroja joissa tehdään päätöksiä. Kriisejä jotka pistävät laittamaan arvot ja tärkeysjärjestykset uusiksi. Pettymykset. Saavutukset. Kaikenlaiset kokemukset ja miten ne selitän itselleni.

Kuka minä olen silloin kun olen yksin oman itseni kanssa eikä muita ole paikalla? Silloin minä olen aidoimmin oma itseni. 

Olenko tyytyväinen tähänastiseen tulokseen? Siihen vastaaminen on aikamoinen onnellisuusmittari. Olen onnellinen.

Millainen haluan olla? Millaiseksi haluan tulla? Suunta on selvillä.

Näitä mietteitä synnytti Elegian kanssa keskustelu.

4 comments:

  1. Anonymous12:17 am

    Niin, telkusta katsoin paljon (?) mustavaloisia Hitchcock filmejä 1960-luvul..

    ReplyDelete
  2. "Ahaa!", sanoi terapeutti. - Siksi sinusta tuli niin väreihin mieltynyt, pelkistyneisyyttä karttava ihminen:)

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:56 pm

    Ha ;D Pohdin juuri tätä aihetta, kun pistin uuden henkilökohtaisen minä-keskeisen-blogin pystyyn. Tuon suuntaiset pohdinnat eivät oikein sopineet runo-/tarinablogiin, joten piti tehdä sitten uusi.

    ReplyDelete
  4. Uudistuminen silloin tällöin on ihmiselle tarpeen. Onnea uudelle blogillesi!

    ReplyDelete